ניהול זמן נכון למבוגרים עם קשיי קשב וריכוז – 9 טיפים ליצירת שגרה

שמירה על שגרה היא דבר קריטי אצל ילדים עם הפרעת קשב אך היא חשובה לא פחות גם אצל מבוגרים עם הפרעת קשב.

למבוגרים עם הפרעת קשב יש יחס אמביוולנטי לשגרה. מצד אחד הם אוהבים גירויים, מתח שמהווים גירוי למוח  ולכן שגרה מתקשרת אצלם לשעמום ומן הצד השני היא דרך טובה להבנות את היום וליצור הצלחות במשימות. בהפרעת הקשב קיימת פגיעה בתפקודים הניהוליים אשר מקשים על שמירה של שגרה ורוטינה.

להלן  תשעה טיפים לבניית שגרה שתביא להצלחה וסיפוק

  1. להתחיל בקטן – שינויים קטנים להכנסת השגרה היא הרבה יותר טובה מאשר לעשות שינויים גדולים. שינויים קטנים מאפשרים לתרגל את המשימה עד שהיא הופכת להרגל ואז להכניס את המשימה הבאה. לדוגמא, מתאמנת אשר שכחה לקחת את התרופות שלה באופן סדיר. כאשר בדקנו את שגרת הבוקר, עלה כי יש לה בוקר שגרתי:  כל יום היא מתעוררת בבוקר ומאכילה את החתולים שלה ומכינה ארוחת צהרים לילדים שלה. החלטנו להכניס את לקיחת התרופות בין האכלת החתולים להכנת ארוחת הצהרים. ברגע שהיא תרגלה זאת במשך זמן מה וזה הפך להרגל היא יכולה לשקול להוסיף עוד משימה לשגרת הבוקר שלה.
  2. תיאור זמן אידיאלי  – לקחת נייר ומחברת ולרשום את לוח הזמנים האידיאלי, מהבוקר ועד הלילה- לו"ז אחד עבור ימי חול ולו"ז אחר עבור ימי חופשה. בנוסף חשוב לבדוק כמה זמן לוקחת כל משימה ומשימה. לדוגמא: כמה זמן לוקח לך לעשות כביסה, להסיע את הילדים לבית הספר או להגיע לעבודה? ייתכן שצריך יהיה  לתזמן את עצמך כדי לגלות. זה חשוב, משום שאנשים רבים נוטים להעריך נמוך או גבוה את זמן ביצוע המשימה בדרך זו, אנו יכולים להבין  אם אנחנו צריכים להקצות יותר או פחות זמן למשימה.
  3. לוח זמנים מפורט – חשוב לבנות לוח זמנים מפורט לאורך כל היום כולל תזמון זמן פנוי וזמן חברים.
  4. שימוש ברמזים חזותיים – אנשים עם קשיי קשב מגיבים היטב לרמזים חזותיים, קבע צבעי קידוד ללוח הזמנים שלך. הפוך את שעות עבודה או בבית הספר לכחולים, נסיעות ירוקות, וכן הלאה.
  5. השתמש ברשימות – השתמש ברשימות כדי להישאר מפוקס.
  6. השתמש במה שהכי טוב בשבילך – המפתח הוא שימוש בטכניקות שעובדות בשבילך, זו יכולה להיות תכנון  יומי על נייר, רשמקול, שעון מדבר , תזכורות מחשב או תוכנות. אם אתה אדם טכני, תזכורות מחשב ותוכנות הן נהדרים . אם אתה יותר של אדם 'נייר'  אז כדאי לכתוב את השגרה שלך על דף נייר ולשמור אותו אתך.
  7. ניסוח מחדש של המושג שגרה – מבוגרים עם קשיי קשב  נוטים לראות את השגרה כדבר שפוגע בתחושת החופש שלהם. ניסוח מחדש של המונח שגרה והבנה כי שמירה על שגרה מייעלת את השימוש בזמן ומפנה את הזמן לדברים שנהנים מהם יותר.
  8. הייה מודע לקצב שלך – בדוק באיזו שעה של היום אתה פורה יותר והכנס לתוך השגרה הזו את הדברים שדורשים הכי הרבה מאמץ עבורך. למשל, אם אתה לא איש של בוקר בצע את המשימות החשובות ואפילו המשעממות בשעות הבוקר כאשר אתה ערני. אם אתה טיפוס של ערב –  הכן את כל מה שאתה צריך לבוקר המחרת בערב שלפני – כולל הכנת האוכל לילדים, בגדים ועוד.
  9. קבל עזרה – חפש הדרכה של מדריכים, מאמנים, מארגנים, או חברים, מכרים ובני משפחה.

בהצלחה !!

להשמיע את דעתך

*