טיפול תרופתי בהפרעות קשב וריכוז – 8 דרכים לעשות את זה נכון

הטיפול בקשיי קשב וריכוז משלב  בדרך כלל אימון  או טיפול רגשי וטיפול תרופתי.

מטרת מאמר זה  אינה להמליץ או לא להמליץ על טיפול תרופתי אלא לכוון אותך להפיק מהטיפול התרופתי את המרב:

  1. דאג לאבחן בצורה ראוייה

בעל המקצוע המוסמך לאבחן הפרעת קשב וריכוז הינו פסיכיאטר/נוירולוג /רופא התפתחותי המתמחים בתחום הפרעת הקשב. חשוב למצוא איש מקצוע בעל ניסיון וזמינות שיוכל לעקוב אחר הטיפול התרופתי והשפעותיו.

זמינות איש המקצוע חשובה שכן בחודשים הראשונים יש צורך במעקב אינטנסיבי על מנת לבדוק את השפעות התרופה ותופעות הלוואי.

לעיתים ניתן לצפות בהתנהגות הדומה להפרעת קשב  אך סיבותיה אחרות ולכן חשוב לבצע בדיקות נוספות על מנת לשלול בעיות כמו: אנמיה קשה, חוסר בסידן, חוסר בויטמין 12-B , חרדה דיכאון ועוד.

2.  צפה למספר ניסיונות לעיתים במספר תרופות

יש אנשים המגיבים היטב לרטלין, אחרים מגיבים טוב יותר לקונצרטה ואילו אחרים לאדרל. כל התרופות הללו ואחרות מתאימות לטיפול בהפרעת הקשב אך הדרך היחידה לדעת האם ואיזו תרופה מתאימה  לך או לילד שלך היא בדרך של ניסוי וטעייה.

3.     מתחילים במינון הנמוך ביותר

חשוב לדעת שפעמים רבות יתחיל הרופא את הטיפול התרופתי במינון נמוך יותר על מנת לבדוק את השפעת הכדור  ואת תופעות הלוואי.

 4.    המינון הנכון הוא ייחודי לך

בחלק מהתרופות המינון לא מבוסס על מין , גיל או משקל גוף אלא על הקצב שבו הגוף סופג את התרופה. הדרך היחידה למצוא את המינון הנכון היא בדרך של ניסוי וטעייה. חשוב לאפשר לרופא להתאים את המינון ולדווח לו על כל השפעה. חשוב לדעת שלעיתים לוקח זמן עד למציאת המינון המתאים ולכן לא להתייאש.

5.      מעקב אחר השפעת הטיפול התרופתי על ההתנהגות

חשוב  לעקוב אחר השפעת  התרופה על התנהגות  –  בבית, בבית הספר/עבודה. המעקב ותשומת הלב להתנהגות בסביבות השונות מסייעת לזהות דפוסים ובעיות עם התרופה.

6.  היה סבלני והימנע מתופעות לוואי

על מנת שתרופות להפרעת קשב וריכוז ישפיעו בצורה טובה דרושה סבלנות. התרופות יכולות לגרום לבעיות שינה, חוסר תיאבון, כאבי ראש וכאבי בטן. לעיתים יכולה להיות גם תופעה של טיקים. הרופא המטפל צריך להיות במעקב אחר תופעות הלוואי ולעשות ניסיונות למזער אותם. לעיתים, באם אין שיפור בתופעות הלוואי יהיה צורך בשינוי תרופתי.

7.      משך ההשפעה של התרופה היא ייחודית לך

לכל תרופה יש את משך הזמן בה היא אמורה להשפיע, אך לעיתים תרופה שאמורה להשפיע ל – 4   שעות תשפיע על אדם אחד לחמש שעות ולאחר לשלוש שעות. שים לב להתנהגותך  או להתנהגות הילד שלך כדי לראות את  משך זמן השפעת התרופה.

8.      התזונה משפיעה על יעילות תרופות ל- ADHD

תזונה מתאימה חשובה להצלחת הטיפול התרופתי. חשוב להשתדל להוריד את מינון משקאות עתירי הקפאין וכן מאכלים עתירי סוכר שמעוררים ועלולים להתנגש עם השפעת הרטלין .

בהצלחה !

אהבתם? מוזמנים לשתף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email