איחורים כרוניים – איך להפסיק אותם?

אחת התלונות הגדולות ביותר של מבוגרים עם הפרעת קשב הוא האיחורים הכרוניים שלהם. איחור לעבודה יכול לגרום לאבד את מקום העבודה, איחור לאירועים משפחתיים יכול לגרום מבוכה, ואיחור לאסוף את הילדים מהגן יוצר אשמה במקרה הטוב ומריבה קשה במקרה הרע. נראה כי לא משנה מה התוצאות, לא משנה כמה פעמים אתם מבטיחים לעצמכם שבפעם הבאה זה לא יקרה, עדיין אתם מגיעים באיחור!

ישנן מספר אסטרטגיות שניתן להשתמש בהן כדי לשפר את האיחורים הכרוניים. אפשר לפצות על זה על ידי הגעה מוקדמם יותר למקומות, אפשר לכוון את השעון לזמן מוקדם יותר, אפשר להשתמש בטכנולוגיה כדי להגדיר התראות, ועוד שיטות לרוב.

הצעד הראשון לשינוי ההתנהגות הוא לגלות את הסיבה האמיתית שמאחורי האיחורים שלכם. בהמשך אכתוב את הסיבות הנפוצות לאיחורים, אך אם כדאי לעקוב אחרי הפעילויות שלךכם במשל שבוע או שבועיים, ולרשום בכל פעם אם הגעתם בזמן או באיחור. מידע זה אמור לעזור לכם לגלות את הסיבות מאחורי האיחורים, ולעזור לכם לפעול כדי לשנות את ההרגל.

סיבה אחת: חוסר עניין

נניח שאתם עובדים בעבודה משעממת. התפקיד שלכם חוזר על עצמו ואינו מציע גירוי מנטלי. ואולי התפקיד שלך הוא לא משעמם, אולי העבודה קשה ומתסכלת ואתה לא בטוח ביכולת שלך לעשות אותה כמו שצריך?

התסכול שלכם יכול לבוא לידי ביטוי כחוסר מחויבות לעבודה, וכתוצאה מכך – איחורים קבועים. העמיתים לעבודה או הבוסים עלולים להרגיש שלא אכפת לכם, גם זה לא נכון. אחת הדרכים להתמודד עם זה היא לדבר עם הבוס על דרכים בהם תוכלו לשפר את הביצועים שלכם ובכך להצליח יותר.
למבוגרים עם הפרעת קשב רצוי לעסוק במקצועות ובתפקידים שבהם יש גירוי גבוה, אך לעיתים אנו לוקחים עבודה כי “אין ברירה”, “כי צריך לשלם חשבונות” וכו’.  גם כאשר אנו עובדים בעבודה שלא ממש מתאימה לנו, אנו עדיין חייבים להגיע בזמן ולשמור על מוטיבציה גבוהה על מנת שלא יפטרו אותנו.

במקרים כאלה, צריך להשתמש במוטיבציה פנימית כדי לעזור ולשמור על המסלול. על ידי שינוי הדרך בה אתם מסתכלים על היום שלכם, אתם יכולים לשנות את הביצועים שלכם. מרטין לותר קינג אמר פעם: “אם אתה הולך להיות מטאטא רחובות, תהיה מטאטא הרחובות הטוב ביותר שאתה יכול להיות”. זכרו זאת במהלך היום, ואולי תוכלו להסתכל על העבודה באור שונה.

חוץ מעבודה, ייתכן שיש בחיים כל מיני התחייבויות שלא מעניינות אתכם, ובשל כך יש סיכוי טוב שתאפשרו לדברים אחרים למשוך את תשומת הלב שלכם, ולגרום לכם לאחר.

לא משנה מה הפעילות, אפשר להשתמש באותו שינוי של פרספקטיבה כדי שיעזור לכם. במקום לספר לעצמכם שאתם לא רוצים ללכת, לשנות את הגישה ולמצוא סיבה כלשהי להגיע לשם, להשלים את החובות שלכם, ולהמשיך הלאה למשימה מעניינת יותר.

סיבה שניה: עיוות בתחושת הזמן

עבור אנשים עם הפרעות קשב וריכוז, תחושת הזמן יכולה להיות מעוות.  לעיתים הזמן עובר לאט כשמבצעים פעולה כלשהי, והרבה פעמים יש תחושה כי יש לכם מספיק זמן כדי  להשלים משימות… ואז קורה שאתם מתנהלים ללא תשומת לב לזמן, ומאחרים למקום הבא.

העיוות בתחושת הזמן נובע מחוסר מחוסר מיומנות וקושי במדידת זמן. אתם עלולים להיות שקועים לחלוטין בפרויקט או משימה, וכל מה שסביבכם פשוט נעלם… אתם יכולים להרגיש שעברו רק  10 דקות מאז שהסתכלתם בפעם האחרונה בשעון, כאשר למעשה עברו  30 דקות!

לקושי זה יכולים  להיות יתרונות רבים, באותן פעמים שהאדם שוקע שמשהו שמעניין אותו וכך מסיים אותו “במכה”. מנגד, יש לכך גם חסרונות כמו העובדה שאתם יכולים לאבד את מה שקורה סביבכם, ולשכוח חובות או תחומי אחריות אחרים.

אחת הדרכים לעקוב אחר הזמן היא לשים טיימר בכל חדר בבית. בכל פעם שיש פרק זמן מוגדר להשלמת משימה, להגדיר בטיימר את משך זמן ביצוע המשימה, פחות 5 דקות. לדוגמא, אם יש לך 20 דקות עד שצריך לעזוב לאסוף את הילדים מבית הספר, אבל היית רוצה להשלים כמה עבודות בית, יש להגדיר טיימר ל- 15 דקות וזו תהיה תזכורת בשבילך מתי להפסיק את המטלה בה שקעת, ולצאת מהבית בזמן.

בנוסף לשעוני מטבח, לרוב הטלפונים הסלולריים יש הגדרות התראה שניתן להשתמש בהן. זה יאפשר לך להגדיר מספר רב של התראות ליום.

סיבה שלישית: מיומנות נמוכה של ניהול זמן

מיומנויות ניהול זמן דורשות ארגון, תכנון ודרך פעולה. רוב האנשים עם הפרעת קשב סובלים מבעיות בכישורים אלה. מבוגרים רבים מתלוננים כי הם לא מצליחים לעקוב אחרי לוח הזמנים – לוקח להם המון זמן במשימה אחת, ולא נשאר להם זמן לפעילויות נוספות, או שהם פשוט שוכחים לגמרי את לוח הזמנים שלהם בגלל הסחת הדעת.

ההתמודדות הראשונה היא לדעת על מה מתבזבז הזמן שלכם. קחו שבוע אחד לכתוב את כל מה שאתם עושים וכמה זמן לוקח לכם להשלים כל משימה (אפילו המשימות הפשוטות ביותר). אני יודעת שזו משימה מרתיעה, אבל חיונית אם אתם רוצים לנהל את הזמן שלכם ולעבוד כמו שצריך.

ערכו רשימה של המשימות שחוזרות על עצמן בכל יום כמו ללכת לעבודה, חוגים  של הילדים וכדומה. בנו לוח שבועי שבו תכתבו את כל המשימות הקבועות הללו. אחר כך הוסיפו פעולות עבור עצמכם על מנת להירגע ולפרגן לעצמכם. יש לתלות את לוח הזמנים במקום שאתם יכולים לראות בקלות, למשל על המקרר. בדרך זו, כאשר אתם מתבקשים להוסיף התחייבות כלשהיא או אירוע לא צפוי, תוכלו לבדוק במהירות את לוח הזמנים כדי לקבוע אם יש לכם זמן להתחייב.

דבר נוסף, אם אתם מתבקשים לעזור במשהו באופן קבוע, עשו לכם הרגל לא לענות מיד. זה יאפשר לכם הזדמנות לחשוב אם באמת יש לכם את הזמן והעניין לפעילות. למדו להגיד “לא” למשימות שאין לך זמן או עניין ואתם לא חייבים בהם.

דרך משמעותית לייעל את החיים היא על ידי קבלת החלטה מה חשוב לכם באמת, מהן המשימות או הפעילויות שיעזרו לכם להגשים את המטרות שלכם. למדו לעשות סדר עדיפויות כדי לקבוע במה אתם רוצה להיות מעורבים, מה אתם כן מסוגלים לעשות, ולמדו לומר “לא” לבקשות אחרות.

לא משנה מה השיטה שתבחרו, הפכו אותן לחלק משגרת היומיום כדי לשפר את החיים שלכם… בהצלחה!

אהבתם? מוזמנים לשתף

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email